lördag 6 december 2008

ibland är livet mysigt också!

Måste faktiskt berätta när allt är bra också! Fredagen flöt på bra på jobbet, mycket eftersom vi slutar klockan 1 då, vilket gör dagen väldigt kort och hanterbar. Även om uppstigningen halv 7 är plågsam. Efter jobbet åkte jag till Solna C och fikade med Sussie och det är så himla trevligt! Blir på så gott humör av att träffa henne! Och jag fattar ju vitsen med att ha vänner som redan har barn... Hon är också gravid, och det ska bli så himla mysigt att vara mammalediga ihop! Och min sötaste S i Norrtälje är också gravid! Två jättebra människor att vara ledig med, det gör mig verkligen jätteglad! Har ju så länge känt att jag missar alla vänners mammaledighet, eftersom jag "inte fått till det", men nu matchar det trots allt några (även om det inte är deras första graviditet). Så jag vill här passa på att tacka mina fina vänner som har behållt mig som vän under deras graviditeter och barnafödande, trots att jag troligtvis inte tillförde alls det ni behövde, eller ens i närheten förstod vad ni gick igenom. Tack, nu ska jag bli bättre vän till er! Jag kommer i kapp!

Efter fika åkte jag och träna ett spinningpass med pappa (hans första hellängdspass på 55 minuter, duktig pappa, nästan 60 år!) och sedan hem och äta middag med sambo och bonusdotter. Vi hade ett "allvarligt snack" där vi pratade om hur vi ska få det bra när vi bor tillsammans. Det är inte alltid helt lätt att bo som "plockepinn-familj". Vi får alla slita, på olika sätt. Jag och dottern som ibland vill ha sambon för oss själva, sambon som sliter med att sitta mitt emellan oss, jag som blir irriterad när de inte plockar undan efter sig eller stänger toalettdörren, dottern som tycker det är jobbigt att bo på två ställen och ha en väska att ta med sig mellan sina föräldar, jag som känner mig ensam och utanför och tycker att de har det bättre utan mig. Och så vidare... Men vi var alla väldigt överens om att vi vill bo tillsammans, få det bra och att vi ska kunna vara som vi är, även när vi har det jobbigt på olika sätt. Vi var alla också överens om att vi alla längtar efter Pyret och att vi tror att vi alla kommer komma varandra närmare tack vare henne/honom. Efter middagen satt jag och bonusdottern och hade jättetrevligt framför Idol, gladdes åt att just de två kom till final, satt och kollade i hennes skolkatalog över roliga, knäppa, bimbos, söta, töntar och annat viktigt som finns att säga om sina klasskompisar (varför har vi inte såna kataloger i arbetslivet också? Vore ju skitkul att kunna visa sina nära och kära ens knäppa chef, äckliga manliga kollega och liknande).

Efter detta, och att vår hallampa rasade i golvet utan anledning halv 12 på natten och vi var tvugna att dammsuga hallen, sov vi alla gott hela natten. Så mycket trevligare person jag blir när jag får sova 9-10 timmar istället för 7-8.

Idag har det varit full rulle. Dagen började underbart med att sambon kom in i sovrummet och sa ännu en massa kloka saker om sig själv som han kommit på. Han är den mest reflekterande och begåvade människa jag känner och jag inspireras verkligen av att våga se på mig själv och även berätta om det och ibland förändra det. Så vi låg och prata om oss och varandra på ett väldigt bra sätt. Sen kom han med dagens paket (vi har en paketkalender där vi alla får var sitt paket varje dag) och det innehöll Pyrets första sak! Ett par röda Nike-skor! Så himla söta! Vi ställde dem på magen och provade. Är nog lite stora i början, men vi var båda väldigt överens om att komma ihåg att detta var det första Pyret fick.

Efter detta, frukost och DN i sängen, en rask promenad pratandes i mobilen och sen hem till bonusdottern och sätta igång lussekattsbak, klä julgranen (ja, vi är lite tidiga, men oj så fin den blev! Nu är det jul i vårt hus!), åka och köpa matta att ha under granen, en sväng på ICA Maxi och sen hem till lussekatterna, granen, lunchen och duschen. Hela min familj kom på fika klockan tre. Delvis för att ses men också för att fira min storasyster och hennes man på deras födelsedagar. En jättetrevlig eftermiddag. Bonusdottern är helt fantastisk på att vara med barn, ställer upp så fint! Leker kurragömma, roar en uttråkad 5-åring och hittar på grejer för de alla tre hela tiden. Hon gör verkligen så att vi vuxna kan luta oss tillbaka hela eftermiddagen och prata om det vi vill. Vår enda insats är att leta efter något barn som gömt sig i kurragömma ibland. Tack sötaste, snällaste bonusdotter! OCh det härliga är att efteråt, när alla gått hem och jag tackar henne så himla mycket för all hjälp, så säger hon "Men jag tycker att det är roligt!". Tack gode Gud för henne! Nu ligger jag i soffan, dottern slår in julklappar, sambon tar en lur på sängen. Vilken skön dag! Även om vi har stressat lite, så har vi alla (speciellt har jag och bonusdottern haft det väldigt mysigt idag) haft en trevlig dag. Tack, det behövde jag!

Imorgon är det julbord på Stallmästargården, vi tre och mina föräldrar. Julen är faktiskt på G, och det känns så himla mysigt. Lite snö, sen är saken biff!

1 kommentar:

Adoridarling sa...

Vilken briljant idé med jobbkatalog!! kunde man rita mustasch och klippa av huvudet på nån som förtjänade det =)

Låter mysigt med gran, här har de inte börjat sälja dem än vilket gör mig irriterad, vill också klä granen NU!
Ser fram emot att ses!
kram