fredag 1 januari 2010

Dagen efter

Jag kommer inte berätta så mycket om nyårsafton, en middag bland andra. Idag känner jag mig trött, jättetrött. Gick inte bra att lägga plutten igår, han vaknade av varenda smäll, vilket gjorde att vi tog upp honom så han fick vara vaken över 12-slaget. Han var med ute i snöfallet och tittade på alla smällare, verkade inte ett dugg rädd. Sedan fick han ammas till sömns vid halv två på natten, vilket gör att han även idag, just nu, ligger och skriker för fulla muggar i sängen för han har kommit ur sin somna-själv-alldeles-utmärkt-rutin. Skit också. Ska gå in om en minut.

Idag har jag varit ute och gått i solskenet, sprungit en halvmil, varit på lunch hos väldigt trevliga och snälla vänner, handlat lite och sedan haft mina föräldrar och systerson på lite fika. Jag märker att när jag är trött så blir jag irriterad över allt möjligt, stort som smått, men lyckas inte hålla igen särskilt bra. Sambon har hela dagen trott att han gjort något fel, och det har han ju inte egentligen, men jag blir irriterad ändå. För allt från att han ger sonen lunch för tidigt, att han matchar kläderna så fantastiskt dåligt, att han sätter på en alldeles för stor platta till en liten kastrull, gör couscous på fel sätt, gör för mycket Oboy till våra gäster... ja, you name it. Jag vet att jag blir sån här när jag är trött. Det riktigt orutinerade är att jag inte lyckas stoppa mig, inte lyckas be om ursäkt och tyvärr inte lyckas förvarna. Så vi har inte haft nån myspysig stämning alls här hemma. Inte osams i ordets rätta bemärkelse, men inte heller roligt och glatt. Hörde honom säga till sonen när han gick och prata med honom att: Det är inte mycket din pappa gör rätt idag. Förlåt.

Jag kommer inte orka skriva mer idag om mitt 2009, gör det en annan dag. Ska snoka lite i en godispåse tillsammans med bonusdottern och sedan lägga mig bredvid min älskade plutt och sova, förhoppningsvis en bättre sömn än föregående natt.

Inga kommentarer: