torsdag 14 januari 2010

Mens och tänder


Igår var det en stor dag. Min plutt har fått sin första tand och min bonusdotter fick mens! Ingen av dem verkar särskilt glad över sina utvecklingssteg. Jag har även konstaterat att min son verkligen säger Mamma nu för tiden (dock endast när han är ledsen... Ska jag tolka det på något sätt?).

Att min bonusdotter fick mens tycker jag, av någon anledning, är väldigt roligt! Hon tycker att det är supertrist, vill vänta tills hon blir 16, vill inte bli stor. Jag å min sida får äntligen hjälpa någon in i kvinnolivet, vara den där storasystern jag inte är. Så jag njöt i fulla drag av att förklara vad dropparna på bind-paketet betyder, hur en tampong fungerar, stoppa in den under vattenkranen för att visa att den sväller, svara på diverse frågor från både henne och sambon (allt från: Behöver hon söka upp någon läkare nu?, till: Ska man tvätta sig oftare?).

När jag själv fick mens, i mitten på högstadiet, firade vi det hemma med tårta. Min mamma är ju barnmorska och jag har två äldre systrar, så detta var verkligen inget hemligt eller konstigt på något sätt. Funderar på att köpa en menstårta även till min bonusdotter, så att livet som blödande PMS-kossa känns lite roligare!

Imorgon ska jag ha tjejmiddag, och det känns väldigt roligt! Har planerat för denna middag i över en månad, så jag hoppas verkligen att det blir trevligt! Alla som kommer är ju trevliga, så det borde inte vara så svårt. Innan är jag i skolan hela dagen (HIV och sexualitet är dagens ämne) och sedan går jag direkt hem till mina föräldrar som vi ska vara hos. Så jag kommer inte få träffa min lilla plutt på hela dagen, och kanske inte natten heller, om jag bestämmer mig för att sova över hon päronen (och få en något bättre sömn än hemma).

Jg borde ha pluggat idag, uppsatsen till kursen, men herregud vad det tar emot. Jag har inga problem med att plugga och lägga tid på att studera annars, men just uppsatser står mig upp i halsen!! Alla dessa regler om radavstånd, referenslistans utformande, fotnötter, källhänvisning, formuleringar som låter bättre än vad de är - BLÄ! Har skrivit så många uppsatser i mina dar känns det som, att det verkligen står mig upp i halsen! Vill bara riva av den fortast möjligt men har en ambitiös uppsatskompis som nog inte känner likadant. Tur att jag har henne i alla fall, jag har helt abdikerat från att driva denna uppsats. Ringer henne och frågar vad jag ska göra härnäst. Inte så likt mig, men gud så skönt! Varför har jag inte haft denna stil tidigare? Alla dessa uppsatser som jag har drivit, planerat och oftast skrivit mest på.

Nej, ska packa ihop mig inför morgondagen, lägga mig och lyssna på min bandbok och sova - tills plutten bestämmer sig för att jag inte ska göra det längre.

Inga kommentarer: