onsdag 29 december 2010

Trött i själen

Idag har jag varit trött på ett nytt sätt (hur många sätt finns det egentligen?). Inte så att jag velat sova hela dagen, utan trött i själen. Trött så att jag inte orkar föra ett vettigt samtal, trött så att jag har varit en usel mamma. Har nog aldrig varit så nära att stänga in min son i ett rum och låta honom skrika sig trött.

Jag skäms idag. Jag orkade verkligen inte med när sonen inte var en ängel. När han skrek efter sovstunden, för han ville sitta i soffan, inte ligga i sängen. När han hällde ut en glas mjölk över sin lunchtallrik, när han vill bli buren samtidigt som hans lillasyster har bajsat ner sig så det rinner ner för benet på henne och jag måste byta på henne NU. När han kastar sina leksaker i ilska över att jag inte sitter hos honom och leker. När han absolut ska sitta i mitt knä samtidigt som jag försöker skriva ut saker från datorn (varför jag nu måste göra sådana saker just exakt då?). När han stängde in sig i sovrummet, där lillan sov, och började banka en träleksak i spegeln som finns där, så tog jag honom i armen och släpade ut honom. Han grät och jag skämdes. Sambon kom hem och tog över honom, jag åkte till min syster och satt i hennes soffa och gnällde över livet och drack te.

Inte så synd om mig egentligen. Har det inte värre än någon annan. Men som vanligt verkar jag ha större behov av att prata om situationen. Att jag inte alls skuttar runt på några rosa små moln bara för att jag fått barn. Att sömnlösheten håller på att ta kol på mig. Att vara tvåbarnsmamma är svårare än jag trodde, på typ alla sätt. Att jag kommer på mig själv med att längta efter att kvällen ska komma så att ungarna sover och jag får vara ifred. Att jag får lite panik när jag inser att detta är den lätta tiden! Nu sover ju pluttan typ hela tiden, det kommer komma en dag - snart! - när hon faktiskt inte alls gör det, utan OCKSÅ ska stimuleras! Att jag skäms över att inte bara njuta, sniffa henne i nacken hela dagen, utan mest känna mig trött och stressad när hon vaknar.

Känner andra likadant, eller är jag en ovanligt negativ människa? Nu vaknade hon, dags för blöjbyte, slanga hennes förkylda näsa och sedan kanske försöka sova? Klockan är ju halv 9...

Inga kommentarer: