söndag 10 juli 2011

Småbarnstrött

Om man ska förklara för någon som inte har barn, vad det är som gör en så trött med småbarnslivet - så går det nästan inte. Hur förklarar man att pulsen ökar för att mjölkglaset vältes - över mattan- samtidigt som sonen vill ha något annat att äta än det man ställt fram och nu är på väg att kasta iväg tallriken med småmakaroner över golvet i protest. Detta accompanjeras av att dottern gråter av trötthet/hunger och ligger nu och hostar för att hon gråtit så mycket och länge. Och när jag väl ger upp att agera serviceinrättning till sonen och lämnar honom år sitt öde, för att ta hand om dottern - då börjar han gråta. Denna scen tar ju bara några minuter, men det är minuter som känns som timmar och som tar så enormt med energi. Alla goda tips om vad man ska göra för att förändra situationen är helt meningslösa - för man gör det man klarar av just där och då och inga rationella knep i världen kommer hjälpa oss som deltar i scenen.

Idag är jag lite småbarnstrött. Längtar plötsligt inte alls efter ett tredje barn och tänker så där som alla pluralföräldrar tänker: Hur f-n kunde jag gnälla över NÅGOT ALLS när jag bara hade ett barn? Det är ju en walk in the park! Att jag sedan har 18 månader mellan mina kottar kanske inte bättrar på situationen... Idag, när jag försökte få en gnällig dotter att bli lite gladare i poolen, så hoppade plötsligt sonen bara i, med blöja på och inga puffar. Han sjönk så klart som en sten och jag såg hans ögon rädda försöka ta sig upp till ytan och han flaxade med alla lemmar desperat. Vi fick upp honom, och han grät så klart och var jätterädd. Då är det bara att lämna bort gnälliga dottern till någon annan för att ta hand om sonen istället. I sådana tillfällen kan jag önska att han vore typ 5, lite mer kapabel, att han kunde vänta lite ibland, att det gick att förklara saker. Tvååringar klarar ju inte sånt. Tvärtom finns ordet "vänta" inte i deras vokabulär alls.

Det är sista riktiga dagen här, imorgon är det en seg resa hem. Känns rätt skönt att komma hem. Sköna täcken, svala sovrum, gott bröd till frukost. Är nog lite matt idag, ska sluta skriva innan det blir alltför trist läsning.

Inga kommentarer: