måndag 22 februari 2010

Är skilsmässa ett misslyckade?

Jag har jobbat idag på familjerådgivningen. Ett av mina par bestämde sig på plats för att skiljas. De skrev på pappren i rummet. Båda grät, och nästan jag med. Jag funderade på vad jag ska kryssa i när jag fyller i statistiken - har jag lyckats med detta ärende eller inte? Kan man kalla en separation ett lyckat arbete från min sida? Jag vet att det inte går att svara på det, det beror på en massa faktorer. Men jag tycker att det är så sorgligt. Ännu två barn som ska leva med skilda föräldrar. Ännu ett par vars drömmar om hur livet skulle bli, har blivit krossade.

Något jag ser hos flera par är att kvinnor är inte så bra på att säga vad de vill, vad de behöver. Plötsligt en dag känner de sig kvävda, inte sedda, bittra och uppgivna över att mannen aldrig har förstått vad hon behöver. Men tala ut kvinna! Ge mannen en chans att möta upp dig! Jag vet att drömmen är att han ska fatta allt själv, men om han inte gör det då? Om du måste dirigera honom och vara projektledare, även i denna frågan?

Har också flera par där mannen är deprimerad och kvinnan drar ett jättelass. Hur kommer det sig? Finns det så många olyckliga män där ute (och här hemma, ska tilläggas)? Jag har inga svar på dessa frågor, men jag känner mig uppfylld av dem efter en otroligt givande eftermiddag med fina fina par som kämpar hårt för sin lycka. Både sin egen, och sin gemensamma.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du har onekligen ett intressant jobb Lisa!!

Anledningarna till att ev. sluta bloggaär flera. En del är det här med att dela med sig till människor som inte känner en och inte vet hur man är. Sen finns det fler anlednignar. Kan ta dem irl. =)

Kram

Anonym sa...

I bland kan det vara bra att separera tror jag för att inse vad man själv har för brister och hur man är mot sin andra hälft. Det är lätt att skylla över allt på den andra och precis som du skriver, inte stå för och berätta vad man vill, känner och behöver.... Vem vet, de kanske hittar tbx till varandra :).

Kram från mig, Sandra!!

Kram

Lisa sa...

Ja, jag tror också att det kan vara bra att gå isär ibland. Men herregud så ledsamt det är! En halv livstid ihop, och sedan är allt över. Fy f-n.
Tack för kommentarer. Kram!