söndag 20 september 2009

En söndagskväll

Jag har faktiskt inget särskilt att skriva eller berätta, men har lust att skriva. Jag och sambon sitter i var sitt soffhörn med var sin dator i knät. Han jobbar, jag surfar runt på Facebook, mailen, internetbanken, Blocket (man vet aldrig vad man kan behöva...) och nu är jag här. Lillen sover sedan en stund, ljusen på bordet är tända och opera i högtalarna. En skön kväll alltså. Vill inte förstöra den med att sätta på TV:n.

Idag började vi dagen halv 8 med en solig promenad runt sjöarna med Pyret i vagnen och frisk luft i lungorna. Sen var det god frukost, mys med bebis, en stund själv i solen med datorn i knät och en kopp te medan bebis och sambo sov. På eftermiddagen har vi tre varit i Sigtuna och ätit lunch på en filt vid havet, tagit en promenad och sedan fikat på Tant Brun. En skön dag, men jag har varit lite trött för att nätterna denna vecka varit lite si och så.

Jag och sambon har haft det bra hela helgen, inte ett surt ord. Haft bra prat, bjuder varandra på vad vi tänker och erkänner de dolda agendorna som ibland finns. Han erkänner att han vill att jag ska ta egna terapiklienter under mammaledigheten för att jag ska ha mer att göra på fritiden och han därmed får mer tid utan mig och kan jobba/sova eller kanske se nån sport (är min gissning att han vill göra i alla fall). Jag erkänner att jag blir irriterad över att han sitter uppe kl 6 på morgonen och jobbar iställer för att sova. Han har sagt att han behöver sova ikapp och har bett om att få göra detta (dvs slippa krav på annat) och det är ok, men då får han banne mig sova på nätterna, annars är det ju de han sover igen, inget annat!

Idag, när vi kommit hem från Sigtuna, skulle jag amma direkt. Jag la mig med Pyret i sängen och gjorde det, vilket tar cirka 10 minter. Jag hör att sambon sitter i soffan och knappar på datorn. Jag ligger och gosar och busar med Pyret i en timma, tills han har bajsat (och med den nya grötkosten luktar det f-n). Jag tänker att nu kan faktiskt sambon byta en blöja, han slipper nästan alltid. Han gör detta utan knussel, men kommer direkt tillbaka och lägger Pyret hos mig och går tillbaka till sin dator. Morr! Jag är jättegärna med min son, men det är banne mig inte jämlikt med "den egna tiden". Vi tar nog båda för givet att Pyret ska vara med mig, och hälsa på i sin pappas famn ibland. Egentligen tycker jag inte att det ska vara så, men det blir lätt så. Men på helgerna vill jag nog ha lite mer uppdelning, det är ju den enda tiden som jag kan ta avlastningen som lite mer självklar. Jag morrade till, eller gläfsade till, och sambon förstod. Kolla av med mig först, ta inte bara för givet att du kan göra vad du vill och att Pyret är mitt ansvar. Jag vill inte alltid be om att någon annan ska vara med honom en stund, jag vill att detta ska ligga i allas intresse. Blir inte alls lika kul annars, varken att be någon ta honom eller lämna bort honom. Fattar att detta är superklassiskt, och jag är annars väldigt nöjd med min sambos sätt att kliva in i matchen. Men ett par välfyllda bröst och mycket tid tillsammans vinner liksom, man blir mest populär, inget snack om saken.

Är det någon som är bra på drömtydningar? Drömde inatt om akvarium, stora, med lite småläbbiga fiskar i. Kommer ihåg att jag drömt liknande förut. Jag har ju en tanke om att drömmar som kommer igen vill säga något. Jag har ett par som kommer tillbaka med oregelbundna mellanrum: Dels stressdrömmen, den klassiska. Jag ska hinna till något (i mitt fall alltid gymet och ett speciellt pass, lite pinsamt att erkänna men så är det) och att jag blir försenad hela tiden av olika anledningar. Sen har jag alla mina bajsdrömmar som går ut på att jag verkligen behöver bajsa men inte hittar någon toalett och när jag väl hittar en så är den liksom helt offentlig, det vill säga utan dörrar. Eller så står den mitt i ett varuhus eller något liknande. Om jag väl hittar en som i det närmaste kan kallas anständig, så hinner jag inte bajsa innan någon kommer och stör och jag inte kan fortsätta, utan tvingas avbryta mitt i det närmaste panikartade toalettbesöket. Sen har jag då akvariedrömmarna. Inte så supervanliga, men dock återkommande. Stora akvarier, från golv till tak, som inne på Aquaria eller liknande. Det är inte mina akvarier, men jag är där, blir guidad runt, är lite rädd, det är lite hotfullt alltihop. De kan, och har, gått sönder och det är inga snälla fiskar i. Så, lite tolkningar tack! Är barnsligt nyfiken på era tankar!

Inga kommentarer: