tisdag 4 oktober 2011

"Mellan tvättstugan och spisen"

"Det är mellan tvättstugan och spisen som livet pågår". Så sa en sex-barnsmamma på TV igår. Hon njöt så av alla sina barn, och ville ha ett sjunde (!). Jag kan beundra henne, inte för alla hennes barn, utan för att verkligen ha förstått att det är mellan tvättstugan och spisen som barnen är, det är deras liv, och det är i deras liv vi vill vara.


Igår var jag trött, stressad, och så även idag. För många småsaker som ska göras hela tiden; gå till Vårdcentralen med dottern, ringa Vårdgarantikansliet, ringa DN och utebliven tidning, fixa tid till bilbesiktningen, bära ut tomma barnmatsburkar till återvinningen, rensa ut för små barnkläder och stoppa in nya i lagom storlek, leta efter en passande mössa till sonen (då han alltid tar dotterns, som så klart är för liten), pumpa däcken i dubbelvagnen, plugga plugga plugga, stryka, hitta det försvunna omlottlakandet till dubbelsängen och så vidare i alla oändlighet.

Men detta är livet, jag förstår det. Det är varken mer eller mindre, men det viktiga är nog att förstå att det räcker, att det är bra. Så när sonen för en kvart sedan ville att jag skulle ligga bredvid honom en stund när han lyssnar på Lotta på Bråkmakargatan på iPaden så ville jag först protestera - inte orkar jag ligga där längre än nödvändigt! - men sedan tänkte jag om, hittade ett sätt att njuta av att ligga bredvid honom en stund extra, sniffa honom i nacken, njuta av att se hur galet söt han är.

Så Lisa, inse att livet pågår just nu, just i tvättvikningen och matlagningen. Och det är precis så det ska vara.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mycket sund slutsats. Försök njuta av det! - Fast det är klart att det inte känns toppen varje sekund... Bara att inse. Du är allt en bra mamma i alla fall. Kram på dig! / Lena