söndag 26 juni 2011

Semesterdags!

Imorgon ringer klockan 04.30. Då ska necessären packas ner, barn väckas och bytas på, jag kläs på, mackor göras, bilen packas och tänder borstas. Sedan ska vi till Arlanda, för att sedan åka till min syster, som bor på en paradisö i södra Italien. När hon nu har den dåliga smaken att bosätta sig utomlands, var det ju bra att hon valde ett vykortsvackert ställe med solgaranti, så att vi alla kan komma och njuta av solen, poolen, mozzarellan och vilan det innebär att vara utomlands.

Hon har bott där i cirka 10 år, och jag har varit där säkert 13 gånger. Men det är ändå skönt att komma dit. Man vet vad man får, det finns allt vi kan tänkas behöva och det är så klart jättemysigt att få träffa min syster igen, det var faktiskt ett år sedan sist. Hennes son har blivit ett år äldre, jag har fått barn och min son kan detta år gå utan hjälp, sitta på vanliga stolar och slå tillbaka när hennes son tar leksakerna ur händerna på honom. Så två veckor har vi nu framför oss. Ska bli riktigt skönt.

Annars i livet? För lite sömn, för mycket logistik som snurrar i mitt överkontrollerande huvud, två snoriga barn, för mycket mat och socker, inget sommarställe än, myggbett på alla möjliga konstiga ställen, knappt någon mjölk i brösten kvar, saknar redan alla vänner jag knappt kommer se på hela sommaren, för lite träning, en släng av magsjuka som knappt gått över - trots att det gått en vecka, haft alla sista samtal och handledningar och allt vad det är - har alltså på riktigt sommarlov!

Jag tror ju, och hävdar ju, att jag är en sådan globetrotter, så cool, glider in på flygplatsen sista minuten och så vidare. Det sista stämmer dock fortfarande (till alla andras stora stress) men sedan jag fick barn är det ett helt annat projekt att resa bort två veckor. Speciellt till 35 graders värme och en sjuhelvetes massa mygg och en pool som är lite för djup för små barn. Har packat ner ett smärre apotek! Myggmedel x flera, Salubrin, diverse smärtstillande och febernedsättande, nässpray, snorslangen, barnolja, mjukgörande krämer, febertermometer, Kåvepenin (som jag ju aldrig använde när sonen hade öroninflammation sist... och en pool verkar kunna framkalla sådana åkommor så det är lika bra att vara förberedd!), koksalt, rumpkräm, rumppuder, asolgel... Nej, sedan var det nog inget mer! Jag ska ju inte till djupaste djungeln, men det finns en stor trygghet i att ha med sig sina egna saker, där texten på förpackningen är på svenska och man vet att barnen har klarat av dessa preparat förr. Men jag känner redan stress över alla myggbett sonen kommer få. Han verkar ha det bästa myggblodet i världen, och får sjukt många bett. De italienska myggorna är inget att leka med heller, de kliar faktiskt värre än svenska och kan även ge ordentliga utslag och ärr. Jag har till exempel en knöl på höger axel, efter ett bett förra året. Det går inte bort och ser mycket märkligt ut. Min syster har fått operera bort en bettknöl en gång.


Hade en fin midsommar, som firades med min lilla familj hos mina föräldrar på landet. Det blev god mat, åka lite båt och titta på något gille som dansade extremt fåniga danser till gnisslande fioler. Men sonen fick åka båt för första gången! Med flyväst och allt. Han var dock rädd och grät hela tiden... Ibland är inte saker så roliga för barn som man först trodde.

Inga kommentarer: