lördag 11 juni 2011

Pappa på korset

Idag har vi varit på dop. En god vän som döpte sin lilla dotter och vi var där hela familjen. Min son, som ju är två år, har inte riktigt kyrkokoderna klart för sig, utan pratar högt och tydligt varje gång prästen skulle säga något. Plötsligt tittar han upp på en Jesusgestalt som är uppspikad på ett kors, allt i naturlig storlek, och säger "Pappa"! Jag höll på att dö av skratt, speciellt när min sambo säger "Tycker du att han har samma BMI som pappa"? (Detta efter att vi i bilen ut till kyrkan pratat om min sambon övervikt, och vad som kan göras för att han ska kunna gå ner i vikt). Väl ute ur kyrkan ska vi in i våra respektive bilar för att åka vidare till lokalen där lunch och fika ska vara, och då börjar sonen gråta i sin bilbarnsstol och säger "Mera kyrka"! Det är inte alltid man fattar vad de små liven tänker...

Hur som helst var det ett fint dop, det blir lätt högtidligt när man är i en kyrka, även om jag själv inte tror på Gud. Och sedan jag själv fick barn är jag ju så känslomässig och var nära att börja gråta några gånger. Och samma sak slog mig som när jag fick barn första gången: Herregud vad mycket kärlek det finns i världen, eftersom vi alla älskar våra barn så gränslöst.

Imorgon ska sommarstugejakten fortsätta. Mina föräldrar ska vara barnvakter hela dagen och vi ska köra värsta gatuloppet genom hela Mälardalen och titta på 11 olika hus. Hittar vi inget nu ger vi nog upp. Sommaren är snart här även i kalendern och då kommer hela marknaden att dö ut, så det är nu eller aldrig. Håll några tummar snälla, vi vill verkligen och börjar bli lite stressade.

Flög luftballong förra veckan, tillsammans med min bonusdotter. Det blev till stora delar en besvikelse, då det var så gott som vindstilla och vi knappt kom någonstans. Vi har väntat i två år på denna flygning, och så flög vi först över gräsmattan vi lyfte ifrån och sedan från Vallentuna till Upplands Väsby. Det var vackert och meditativt det som var, men långt ifrån vad vi förväntade oss. Har ringt och klagat, tycker inte att det där lilla fjuttflyget är vad man betalar för, men de sa självklart att de inte kan rå för vindarna och så vidare. Väntar dock på svar om jag kan få någon kompensation av något slag, kommer väl få ringa upp igen nästa vecka antar jag. "Kunden har alltid rätt-konceptet" verkar inte gälla hos dem. Men som en kuriosa: Korgen väger ett ton! Och själva ballongen 500 kg och sedan var vi 24 personer i korgen. Herregud vilken tyngd som lyfts av lite varm luft! Fashinerande! Och precis som jag skrev det så åkte en ballong över vårat hus! Sitter på altanen som vanligt och där kom en ballong, som uppenbarligen har lite mer fart än vad vi hade!

Nej, jag har blivit lite sjuk, och i halsen och hes som 17. Ska nog försöka gå och lägga mig snart, dottern går ju upp vid 5, så det är dags att börja nattens jakt på sovtimmar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mycket trevlig läsning. Hoppas du fick tillräckligt med sömn, att förkylningen lägger sig och att ni hittar sommarställe. Lycka till! Kram/Lena