lördag 18 april 2009

Lite uppdatering

Jag skriver för att hålla mig vaken. Klockan är 22.30 en lördag kväll och jag känner mig nöjd att jag inte somnat än. Men är nog på väg mot sängen snart...
Solen har skinit (heter det så, skinit? Ser ju helknasigt ut) hela dagen och jag har i vanlig ordning varit ute så mycket jag bara kunnat. Mina kollegor fattar inte varför jag är så brun, men när jag förklarar att jag mer eller mindre bor på min altan så fort solen kommer fram, och där läser, äter, sover, stryker, jobbar, umgås, så blir det enklare för dem att förstå. Jag har lovat mig själv att aldrig mer leva utan en altan. Aldrig mer.

Igår gjorde jag något som är ovanligt för mig, men som börjar bli allt vanligare - ligga en hel dag. Jag var först hos läkaren (han sjukskrev mig på 50%, som jag inte kommer ta ut än, ska vänta lite till) och sen låg jag först i soffan fram till lunch och efter att ha ätit min lökpaj med romsås ute på altanen, så la jag mig i en badenbadenstol i solen, och låg där i 2 timmar. Det som är det konstiga är att jag valde bort sista gången på gravidyogan, för att jag var för trött. Jag gick dock och tränade med min pappa på kvällen (spinning och styrketräning) och kände mig rätt pigg vid det laget (tacka f-n för det, hade ju legat helt still en hel dag!). Men jag märker ju att graviditeten tar ut sin rätt. Plötsligt kan jag bli så himla trött och få ont i fogen, stappla runt och knappt orka svara på tilltal. Men innan dess kan jag ha tränat i 2 timmar, gått en mil och lagat en stor middag (ja, det kanske är just därför jag sedan inte orkar... tänkte inte på det...).

Gick till naprapaten i tisdags. Hon masserade de där himla skinkorna som gör så ont, och sedan dess har det gjort ont varje gång jag dragit upp och ner byxorna när jag gått på toa. Ska till en massör på tisdag, vet knappt om jag vågar berätta att skinkorna behöver en omgång.

Min lilla bebis har det trångt nu, men sparkar och knuffar runt så det knappt är sant. Att foster ska sova typ 19 timmar kan knappt stämma på den här ungen. Tycker att den är vaken så fort jag är vaken. Kanske rör sig mycket i sömnen, som sin storasyster, som pratar och knallar runt väldigt ofta när hon sover (en morgon hittade jag hennes lakan i tvättkorgen, min kudde uppe i hennes säng och själva hon i vår säng, själv minns hon ingenting. Ska kanske tillägga att hon sover i loftsäng, tur att hon kan klättra ner i sömnen).

Jag mår rätt bra nu. Är som sagt trött och öm, men älskar verkligen att vara gravid och längtar på ett sätt inte alls till förlossning, för då tar ju det här behagliga livet slut, och det känns svårt. Har förövrigt införskaffat ännu en bebispryl - en blöjhink! MIn sambo trodde knappt att det var sant att vi skulle köpa en speciell sophink till blöjor, men eftersom vi kommer ha skötbordet (som ska köpas imorgon, hämtas från nån som bor i Waxholm, vi köper ju allt på Blocket) i arbetsrummet, så kan det inte stå och dofta kiss och bajs där. Så nu har vi en fin Sangenic eller vad den heter stående i hallen (för att vilken dag som helst flyttas ut till förrådet).

Nej, hör ni, nu har jag för ont i ryggen, ska ge upp detta "sitta uppe sent och verka normal" och gå och lägga mig. God natt!

Inga kommentarer: