lördag 20 augusti 2011

Lingonvecka

Men herregud, nu är det dags igen - för mens. Har ju haft mens en enda gång på tre år, och den gången blev jag gravid ( nej, det tänkte vi inte göra om). Det har varit mycket lätt att vänja sig vid att inte ha mens, så det är ingen glädjens dag idag direkt. Jag satt på toaletten och (in)såg faktum, att nu är det mens varje månad de närmaste 20 åren som gäller.

Jag har varit mycket skonad från allt vad biverkningar och PMS heter (visst, det har funnits men inte i någon problematisk omfattning. Den mensvärk jag hade som tonåring botades av zonterapi). Men idag har jag känt att det har varit något. Blev matt och illamående på spinningen, en liten liten antydan till huvudvärk och samma lilla antydan till molande i äggstockstrakten. Min syster har sagt att efter att hon fått barn har hennes PMS blivit värre, så där så att hon känner sig sjuk första mensdagen och lite allmänt hängig precis innan. Just idag kan jag förstå vad hon menar.

Men det finns en uppsida med detta, och det är ägglossning! Dels kanske man har turen att vara lite piggare, kåtare och gladare då, men också snyggare! Kommer aldrig glömma en vän som mötte mig en dag och sa "Gud, vad snygg du är idag Lisa, har du ägglossning"? Ljuvlig kommentar, och efter den dagen så tänker jag att man kanske är lite mer glödande under ägglossning.

Idag har vi rensat bland barnkläderna. Jag har ju ett system hemma värt nobelpriset: Barnens vanliga lådor med de kläder som faktiskt används (och som förhoppningsvis är någorlunda uppdaterat rent storleksmässigt). Sen är det en låda med sonens för små kläder - som dottern snart ska ha, en låda med de kläder som hon har vuxit ur - och ska ut i förrådet, en låda med vinterkläder, en med regn och överdragskläder, en med de kläder som sonen snart ska ha - men som än så länge är för stora, en med de kläder som verkligen är för stora för honom, en (eller flera faktiskt) med skor i alla dess former och storlekar. Och sedan kommer vi till förrådet... Där har vi kläder som barnen ärvt från sina kusiner - det vill säga alla kläder upp till 9 års ålder - Pust. Att hålla koll på att vi inte missar att det faktiskt finns en bra vinteroverall, eller lagom stövlar är inte helt lätt, och vi har missat en del. Så regnkläder i storlek 86/92 har vi nu i 4 olika uppsättningar (så säg till om ni behöver).

Härom dagen bokade och betalade jag en resa till Egypten. En vecka i februari, all inclusive, 4-stjärnigt och en massa pooler. Tack och lov för detta beslut! Vintrarna är mycket långa tycker jag, så en solvecka mitt i känns så rätt och välbehövligt. Vet inte om vi har råd med detta egentligen, men jag har valt att stoppa huvudet i sanden kring det och betalat. Vi ska även ett par dagar till Berlin, och jag och sambon själva, i september. Så närmsta halvåret ser lovande ut!

Inga kommentarer: