fredag 28 januari 2011

6 veckor


Idag blir min dotter 6 veckor. Tiden går som bekant väldigt fort, vilket alltid stressar mig en del. Hon har börjat le, bli stadig i nacken, växa ur storlek 50 och få rejäl dubbelhaka. Jag blir mer och mer kär i henne, tycker att hon är galet söt och njuter av hennes närvaro. Det har blivit tydligt för mig senaste dagarna att jag inte kommer klara att sälja/skänka alla barnkläder/leksaker/barnvagnar - tänk om jag kommer frälsas med fler barn? Vill ha kvar min 10 flyttkartoner med barnkläder ett bra tag till, för man vet inte vad livet gör med oss.


Livet flyter på, ganska smärtfritt måste jag säga. Trodde att det skulle vara ännu kämpigare med två så här små barn, men det går riktigt bra. Hon ammar bara var 4-5:e timme, sover helt ok på nätterna, gnäller väldigt lite och är då någorlunda lätt att tillfredsställa. Sonen är konstant ascharmig. Han är på strålande humör mest hela tiden, sover 11-12 timmar i streck varje natt utan att vakna och älskar sin lilla syster och vill krama och pussa på henne då och då under hela dagen. Jag har tur att ha en fin pappa till mina barn, en fin halvsyster till dem och en riktigt trevlig tillvaro.


Har blivit en riktig lattemorsa senaste veckorna, och jag trivs väldigt bra med det. När jag var hemma med sonen blev jag ganska låst vid hans sovtider, för att jag njöt så av att ligga i soffan och ha det gött under de timmarna. Nu är jag ute och springer på fika, promenader och luncher mest hela tiden - och det är ju astrevligt! Så jag sitter inte många minuter per dag, mest när jag ammar, vilket är sällan det också. Så jag är trött. Nätternas sovande timmar är för få, de vakna timmarna för aktiva. Igår kväll var det helt upenbart att jag var på dåligt humör - arg - för att jag var så trött. När jag började sparka på barnvagnen för att den skulle gå in i förrådet, då insåg jag att det är dags att ta en liten paus, vila lite. Bad familjen om ursäkt och försökte slappa lite på kvällen.


Jag slöar en del med pluggandet. Börjar lite piggt i en bok, inser att jag inte fattar något, bläddrar lite snabbare för att senare helt strunta i den - med ursäkten att jag ju ändå inte förstod något. Och tar fram en bra deckare istället. Sambon frågade idag senast "har du inget plugg att göra?" Nej, faktiskt inte, är snabb som en vessla, slug som en räv och klok som en pudel - och därför har jag inte något att göra, allt är redan gjort.


Vi börjar planera sommaren. Ska hyra en stuga i Skåne två veckor och sedan två veckor på Gotland. Detta är i alla fall planen, men eftersom jag alltid har en massa krav på placering, utrustningen, storleken och kostnaden, så har jag inte hittat något bra på Gotland än. Om ni har en stuga på lut så ropa till tack.


Klockan är snart 10 på kvällen, dottern sover i sin pappas knä, så jag ska sluta gnälla över trötthet och faktiskt gå och lägga mig istället. God natt!

Inga kommentarer: